torstai 22. syyskuuta 2016

Voimansiirto 2, tehtävä 2

Tässä tehtävässä selvitetään nelivaihteisen MGB synkronoidun vaihdelaatikon toimintaa. 

(video linkki josta tehtävän teimme) https://www.youtube.com/watch?v=-lAXy3teCLw)

vaihdelaatikossa on 4 vaihdetta ja pakki. Se sisältää pääakselin, sivuaksen, rattaat ja siirtjät ym.
Laatikko on täysin synkronoitu ja manuaalisesti ohjattava. 

Se on täys sykronoitu eli kaikki vaihderattaat on synkronoitu ja manuaalisesti ohjattava.
Vaihdelaatikossa on roiske voitelu, vaihdelaatikon yläreunassa menee öljy kouru jonka kautta öljy menee takaisin öljypumpulle.


Kun autoa hinataan kytkin ylhäällä, laatikossa pyörii vain pääakseli johon on kytketty peruutusvaihteen ratas ja liukuholkit. 

Välityssuhteet:
1 vaihteen välityssuhde ja rattaiden koot:

1 vaihteen välityssuhd: 3.44:1 
18piikkinen kytkinakseli
26piikkinen sivuakseli
13piikkinen sivuakseli (joka pyörittää vaihderatasta)
31piikkinen vaihderatas

2 vaihteen välityssuhde: 2.0:1

3 vaihteen välityssuhde: 1.33:1

4 vaihteen välityssuhde: 1:1 koska se on kiinteästi kiinni kytkinakselissa jonka kautta voima tulee vaihteistoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti