tiistai 22. syyskuuta 2015

Moottoritekniikka 2, Moottoritehtävä 1

- EDC on sähköisesti ohjattu ruiskutusjärjetelmä dieseleissä.




- EGR on pakokaasun takaisinkierrätys järjestelmä, EGR-venttiili säätelee saapuvan pakokaasun määrää imusarjan paineen mukaan. venttiili on kiinni tyhjäkäynnin alipaineessa ja suurella ylipaineella, eli on avoinna osapaineella ja silloin sallii pakokaasun virtauksen imusarjaan.


-
 SCR järjestelmä toimii AdBlue-liuoksen avulla, SCR-järjestelmässä oleva katalysaattori vähentää auton typenoksidipäästöjä muuntamalla pakokaasujen typenoksidit typeksi ja vedeksi.
Ilman liuosta SCR-järjestelmä ei toimi, mikä rajoittaa myös auton moottorin toimintaa.




- DPF, Hiukkassuodatin on dieselmoottorilla varustettujen autojen pakokaasujen puhdistuslaite. Se suodattaa pakokaasuista hyvin pienikokoisia hiukkasia, jotka hengitysilmaan päästessään ovat terveydelle hyvin haitallisia. Hiukkassuodattimella saadaan tyypillisesti talteen noin 85 prosenttia pakokaasujen hiukkasista.




- (VTG) Borg Warner on nimennyt VTG-ahtimeksi ja Holset VGT-ahtimeksi. Kaikki muuttuvageometriset turboahtimet ovat perinteiseen tapaan täysin huollettavissa ja varaosia löytyy useilta eri valmistajilta.




-Pumppusuutin on dieselmoottorin polttoaineen annostelulaite. Näitä tarvitaan yksi jokaista moottorin sylinteriä kohden. Vanhemmissa dieselmoottoreissa suutin oli yksinkertainen laite, joka jousen muodostaman vastavoiman säätelemänä suoritti polttoaineen ruiskutuksen moottoriin. Tässä järjestelmässä tarvittiin erillinen ruiskutuspumppu syöttämään korkeapaineista polttoainetta suuttimille. Ruiskutuspumppu sekä suuttimet toimivat mekaanisesti ilman moottorinohjauselektroniikkaa




- Common rail on dieselmoottorien polttoaineen ruiskutusjärjestelmä, jossa erillinen korkeapainepumppu tuottaa jatkuvan tasaisen yli 10 000 baarin paineen polttoaineputkistoon. Polttoaineen jakamisen sylintereihin hoitavat sähköisesti avattavat suuttimet. Tämä mahdollistaa entistä tarkemman polttoaineen annostelun.




- Kuorma-auton päästörajoitukset katsastuksessa NOX-rajoitukset ovat 80 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,40 g/kWh (vakiosykli) •NOX -rajoitukset ovat 77 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,46 g/kWh (muuttuvatilainen sykli) •Pienhiukkasrajoitukset ovat 50 % aiempaa tiukemmat – uusi rajoitus 0,01 g/kWh Jälkimmäinen on käytännössä vieläkin tiukempi, koska uusi rajoitus määrittelee paitsi painon myös pienhiukkasten määrän. Tähän tarkoitukseen tarvitaan dieselhiukkassuodatin (DPF), joka kykenee suodattamaan kaikkein pienimmätkin hiukkaset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti