http://www.youtube.com/watch?v=thh_RygJdRs
Eli tässä järjestys miten videolla 4-tahti moottori kasataan ja miten se toimii.
-kampiakseli.
- laakerit.
- kiertokanget.
-männänsokat ja männäntapit.
-kiinnitetään sylinteriin.
-vauhtipyörä kiinnitetään kampiakseliin.
-näiden jälkeen sylinterikansi johon tulee kiinni venttiilit, venttiilivarrenkumit , venttiilijouset, venttiilipikarit ja kiilat.
-kaksi nokka-akselia ja laakerit.
-sylintereiden ja sylinterikannen väliin tulee tiivise.
-Nokka ketju tämän jälkeen tulee öljytiivis kansi joka öljyvoitelee ketjua ja apulaiteketju sen päälle.
-Nokka-akseleiden päälle tulee kansi jonka väliin tulee tiiviste.
-öljypohja.
-moottorin toiseen kylkeen tulee imusarja.
-moottoriin tulee kiinni tulpat, tulpanjohdot ja virranjakaja.
-sitten viimeisenä tulee kiinni vesipumppu, kiristin,kampiakselin hihnapyörä, ohjaustehostin ja laturi
jotka pyörivät samalla hihnalla.
- Nokka-akseleiden pyöriessä männätkin liikkuvat.
1.imutahti: mäntä liikkuu alas jolloin imuventtiili aukeaa ja silloin polttoaineen ja ilmanseos siirtyy männän päälle.
2.puristustahti: männän noustessa ylös se puristaa polttoaineseoksen pieneen tilaan, jolloin paine nousee palotilassa korkeaksi.
3.Työtahti: kun mäntä on ylhäällä, polttoaine syttyy sytytystulpan antamasta kipinästä ja mäntä liikkuu alas. Kiertokanget pyörittävät kampiakselia ja sen pyörää männän liikkuessa ylös ja alas.
4.Poistotahti: sitten pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee ylös ja se työntää palaneen seoksen pakoventtiilistä pois pakopuolelle ja sitten pakoputkea pitkin ulos moottorista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti