sunnuntai 28. syyskuuta 2014

4-tahti moottorin toiminta

Tässä videossa näytetään miten 4-tahti moottori toimii ja miten se kasataan.

http://www.youtube.com/watch?v=thh_RygJdRs

Eli tässä järjestys miten videolla 4-tahti moottori kasataan ja miten se toimii.


          -kampiakseli.
          - laakerit.
          - kiertokanget. 
          -männänsokat ja männäntapit.
          -kiinnitetään sylinteriin.
          -vauhtipyörä kiinnitetään kampiakseliin.
          -näiden jälkeen sylinterikansi johon tulee kiinni venttiilit, venttiilivarrenkumit , venttiilijouset,                          venttiilipikarit ja kiilat.
          -kaksi nokka-akselia ja laakerit.
          -sylintereiden ja sylinterikannen väliin tulee tiivise.
          -Nokka ketju tämän jälkeen tulee öljytiivis kansi joka öljyvoitelee ketjua ja apulaiteketju sen päälle.
         -Nokka-akseleiden päälle tulee kansi jonka väliin tulee tiiviste.
          -öljypohja.
         -moottorin toiseen kylkeen tulee imusarja.
         -moottoriin tulee kiinni tulpat, tulpanjohdot ja virranjakaja.
         -sitten viimeisenä tulee kiinni vesipumppu, kiristin,kampiakselin hihnapyörä, ohjaustehostin ja laturi 
          jotka pyörivät samalla hihnalla. 
         
- Nokka-akseleiden pyöriessä männätkin liikkuvat. 

          1.imutahti: mäntä liikkuu alas jolloin imuventtiili aukeaa ja silloin polttoaineen ja ilmanseos siirtyy männän päälle.
          2.puristustahti: männän noustessa ylös se puristaa polttoaineseoksen pieneen tilaan, jolloin paine nousee palotilassa korkeaksi.
          3.Työtahti: kun mäntä on ylhäällä, polttoaine syttyy sytytystulpan antamasta kipinästä ja mäntä liikkuu alas. Kiertokanget pyörittävät kampiakselia ja sen pyörää männän liikkuessa ylös ja alas.
         4.Poistotahti: sitten pakoventtiili aukeaa ja mäntä nousee ylös ja se työntää palaneen seoksen pakoventtiilistä pois pakopuolelle ja sitten pakoputkea pitkin ulos moottorista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti